Corona en Ahold Delhaize Pensioen

9 april 2020

De samenleving wordt op dit moment hard geraakt door de coronacrisis. Het openbare leven is voor een groot deel stilgevallen. In elk geval tot en met half mei, maar de verwachting is dat het virus ook daarna voorlopig nog onder ons blijft. 

Die onzekerheid in combinatie met de overheidsmaatregelen heeft grote gevolgen voor de economie. Ook bij Ahold Delhaize Pensioen merken we dat. Wil jij weten wat dit voor jouw pensioen betekent? In dit nieuwsbericht geven wij antwoord op die vragen en houden wij je op de hoogte over onze dienstverlening. 

Corona en Ahold Delhaize Pensioen

5 vragen over de effecten van de coronacrisis op jouw pensioen

Welk effect heeft deze crisis op de financiële positie van Ahold Delhaize Pensioen? 
Je leest overal over de dalende dekkingsgraden bij pensioenfondsen. Dat geldt ook voor ons pensioenfonds. Als pensioenfonds halen wij rendement uit het belegd vermogen. Wij beleggen op lange termijn. Dit betekent dat wij in onze beleggingsstrategie rekening houden met verschillende stress-scenario’s. Kortetermijnfluctuaties op de beurs zijn vervelend, maar het is nog veel te vroeg om te kunnen zeggen of dit iets betekent voor ons beleggingsbeleid. Uiteraard houden wij de situatie en onze beleggingen nauwlettend in de gaten. 

Worden de pensioenen door deze crisis volgend jaar mogelijk verlaagd? 
Daar valt nu nog niets over te zeggen, maar het verlagen van de pensioenen zien wij echt als uiterste maatregel. Wij doen er uiteraard alles aan om niet in die situatie terecht te komen. Daarin zijn we wel afhankelijk van hoe de financiële markten zich in de komende maanden ontwikkelen en dus hoe de coronacrisis zich ontwikkelt, want dat is nu de bepalende factor. Experts verwachten dat pas als de uitbraak van het virus op internationaal niveau onder controle is, er sprake zal zijn van herstel van handel en groei in Nederland en de rest van de wereld. Op dit moment is niet te voorspellen wanneer daar sprake van zal zijn. 

Is er wel genoeg geld om de pensioenen te kunnen betalen? 
Wij beschikken over voldoende middelen om de pensioenen te betalen. Iedereen die een pensioenuitkering van ons ontvangt of binnenkort gaat ontvangen, hoeft zich daar geen zorgen over te maken. 

En hoe zit het nu met de dienstverlening van Ahold Delhaize Pensioen? 
Wij proberen onze dienstverlening op het normale niveau te houden. Alle aanvragen of gevolgen van wijzigingen in jouw levenssituatie voor je pensioen worden dus gewoon door ons in behandeling genomen. Wel kan het per post versturen van brieven met antwoordformulieren iets langer duren. 

Waar kan ik terecht met een vraag?  
Als je een vraag hebt, kun je deze het best naar ons e-mailen via pensioen@aholddelhaize.com. Heb jij een heel urgente vraag en/of ben je niet in staat een e-mail te sturen? Bel dan naar de klantenservice van Ahold Delhaize op ons tijdelijke telefoonnummer 088 - 659 91 11. Zij zorgen ervoor dat je doorverbonden wordt met een van de medewerkers van onze Servicedesk. Zowel de klantenservice van Ahold Delhaize als onze Servicedesk is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Ook hiervoor geldt dat het wat langer kan duren voordat een medewerker van het pensioenfonds jou te woord kan staan omdat  onze medewerkers vanuit huis werken. 

 
Wij maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine bestandjes die worden opgeslagen op je computer, tablet of smartphone. Cookies hebben geen toegang tot andere informatie op je computer, tablet of smartphone. Met cookies zorgen we ervoor dat je onze website optimaal kunt beleven. Zo kunnen we je de meest passende informatie tonen. Ook gebruiken we ze om het gebruik van onze website te analyseren. Meer weten over de cookies die wij gebruiken? Bekijk dan ons cookiebeleid. Je kunt de cookies uitzetten, maar dan functioneert de website minder goed. Cookiebeleid