Kevin de Heer

Kevin-de-Heer-hoofd-business-services-financien-it-en-actuariaat

Kevin de Heer begon op zijn 16e als winkelmedewerker bij Albert Heijn. Jaren geleden kwam hij in dienst van Ahold Delhaize Pensioen. Zijn functie is hoofd business services (financiën, IT en actuariaat). Hij woont met zijn vrouw en zoontje in Wijdenes, Noord-Holland. Van zijn kinderen wonen er 2 inmiddels op zichzelf. Leuk weetje: Kevin is gek op voetbal en mist dan ook geen wedstrijd van zijn zoon.

"We staan heel dichtbij onze deelnemers"

Wat houdt jouw werk in?

‘Business services bestaat uit 3 teams: Financiën, IT en Actuariaat. Ik stuur deze teams aan en ben onder andere verantwoordelijk voor de rapportages en verslaglegging naar al onze interne en externe belanghebbenden. Dit zijn bijvoorbeeld ons bestuur, het verantwoordingsorgaan en de deelnemers, maar ook externe toezichthouders zoals De Nederlandse Bank en Autoriteit Financiële Markten. Daarnaast ben ik als projectmanager betrokken bij bijvoorbeeld de overgang naar Achmea Pensioenservices én naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat laatste project is in 2022 gestart. Met werkgevers, werknemers en mensen van ons fonds bekijken we hoe we de nieuwe pensioenregeling straks gaan invullen. De overheid heeft een globale 'menukaart' opgesteld, samen moeten wij hier keuzes in maken.’

Waar ligt voor jou de uitdaging in je werk?

‘Het zo goed mogelijk doen voor de deelnemers. Wij kennen hen en hun werkgevers van haver tot gort. We staan heel dichtbij ze, omdat Ahold Delhaize ook ónze werkgever is. Daarnaast werk ik niet graag op de automatische piloot, maar sta ik open voor vernieuwing en doorontwikkeling. De pensioenmarkt is sterk aan het veranderen en ons pensioenfonds biedt daarvoor alle kansen. Neem de overdracht naar Achmea Pensioenservices, waardoor onze organisatie nu meer een regiefunctie krijgt. En natuurlijk het nieuwe pensioenakkoord, dat ons weer voor heel nieuwe uitdagingen stelt.’

Is er iets waar je speciaal trots op bent?

‘Over de hele linie ben ik zeer trots als ik zie hoe we alle uitdagingen het hoofd bieden, met behoud van onze waarden “dichtbij en persoonlijk”. Om een voorbeeld te geven: vroeger was ons jaarverslag behoorlijk technisch en voor de gemiddelde deelnemer lastig te volgen. Nu is het een stuk toegankelijker geworden, in begrijpelijke taal. Daar hebben we echt een mooie stap in gemaakt. Ook leggen we tegenwoordig via podcasts, interviews en filmpjes op sociale media uit waar we als pensioenfonds zoal mee bezig zijn. Ik krijg daar heel leuke reacties over.’

Heb je zelf nog tips voor deelnemers?

‘Wist je dat je gemiddeld één dag per week werkt voor je pensioen? Dat gaat om veel geld! Dus is het belangrijk dat je weet hoe dat pensioen eruitziet. Plus: volg het nieuws over alle veranderingen op pensioengebied. Want die hebben ook effect op jouw pensioen later.’

Feedback
Chat